(Lokale KwaliteitsKring)
Inleiding:
Artsen (zowel huisartsen als specialisten) zijn verplicht om deel te
nemen aan een LOK-groep. De LOK is een intervisiegroep van
peers (artsen van eenzelfde discipline) die zonder buitenstaander
(zonder externe spreker) samenkomen om onderwerpen te bespreken. Het
doel is om eigen kennis en handelen bij frequent voorkomende
pathologieën in de huisartspraktijk te registreren en te toetsen aan het
handelen van collega’s en de beschikbare literatuur. Wetenschappelijk
onderzoek heeft aangetoond dat deze vorm van bijscholing meer impact
heeft op kennis en handelen dan passief luisteren naar een spreker.
In de praktijk bestaat een
LOK uit minstens 8 en hoogstens 25 artsen. In een
lokale huisartsenkring zijn er meestal meerdere LOK-groepen
actief. Een startende
huisarts sluit zich best aan bij een LOK-groep van collega’s
rondom de eigen praktijk. Dat bevordert het lokaal overleg met
andere huisartsen maar ook met andere zorgverleners (zoals met
apothekers in een MFO Medisch Farmaceutisch Lokaal Overleg - wat
we later dit jaar ook zullen inoefenen). Elke LOK-groep
heeft een verslaggever die
ook de verantwoordelijke organisator is. De taak van deze organisator
is het beheren van de inschrijvingen en het online beheren van de
LOK-administratie voor het RIZIV. Per kalenderjaar zijn er minstens 4
LOK's van minstens 1 uur verplicht. Elke LOK heeft een animator
die verantwoordelijk is voor de inhoud van de Lok. Vaak
wordt het onderwerp voorbereid door een aantal leden, maar van alle
leden wordt tijdens de vergadering een actieve inbreng verwacht.
De kwaliteit van een LOK hangt af van de voorbereiding én van de
participatie van de leden. Men kan in een LOK zoeken naar (met
literatuur onderbouwde) antwoorden op klinische vragen bij casussen uit
de praktijk of reflecteren over de voorschrijfprofielen
van het RIZIV die artsen jaarlijks ontvangen of de toepasbaarheid
van richtlijnen toetsen in de praktijk,...
Met de LOK-oefening in de specifieke opleiding van het zevende jaar arts proberen we jullie voor te bereiden op het volgen en het begeleiden van een LOK-groep. Als onderwerpen kozen we voor 21 huisartsrelevante onderwerpen (samengebracht in 7 clusters):
Vanaf dit lesblok start de eigenlijke voorbereiding van de LOK-oefening. Afhankelijk van de uitgebreidheid zal elk onderwerp door vier tot vijf studenten (minstens één student uit elke lesgroep) voorbereid worden (zie tabel). Na deze voorbereiding zal elke student alleen of met twee de rol van animator in zijn eigen lesgroep opnemen. Omdat de tijd beperkt is tot ongeveer 1 uur per LOK is het onmogelijk om alle informatie over een onderwerp te behandelen. Beperk je tot de discussie over enkele relevante klinische vragen bij het onderwerp (zie tabel).
Het is de bedoeling dat de volledige opdracht wordt uitgevoerd!
Lees hieronder aandachtig wat deze opdracht precies inhoudt:
1. Voorbereiding
1.1. Reflecteren over de opgegeven klinische vragen bij het onderwerp:
Maak hierbij in de eerste plaats gebruik van de klinische casussen die
collega's in het eerste semester gepost hebben op Minerva!!!
Misschien kunnen jullie ook gebruik maken van de klinische casussen uit de wachtzaal, de stage of de PICO-oefening?
1.2. Huisartsrelevante literatuur over het onderwerp opzoeken en verwerken als antwoord op de klinische vragen:
Raadpleeg vooreerst huisartsrelevante richtlijnen:
Alle richtlijnen zijn terug te vinden op Cebam Digital Library for Health (CDLH). Zorg dat je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt.
Het is dus NIET de bedoeling om een bepaalde richtlijn over een bepaald onderwerp integraal over te nemen.
Het is WEL de bedoeling dat jullie de verschillende relevante
richtlijnen raadplegen op basis van de klinische vragen. Bij
tegengestelde informatie tussen verschillende richtlijnen is het
belangrijk om af te wegen welke informatie het meest recent en het meest
onderbouwd is.
Er wordt dus een kritische ingesteldheid verwacht waarmee tijdens de evaluatie door de observator in belangrijke mate zal rekening gehouden worden.
Bijvoorbeeld: Stel: Voor de klinische vraag X vind je een antwoord in de NHG-standaard van 2006 en een tegenstrijdig antwoord in de NICE-guideline van 2012: Wat ga je dan als boodschap voor jouw medestudenten meegeven? EN vooral: Waarom? Misschien is in vergelijking met de NICE-guideline, de informatie in de NHG-standaard niet onderbouwd of gebaseerd op oudere studies?; Misschien sluit de aanbeveling van de NHG-standaard beter aan bij onze manier van praktijkvoeren?;...
Bijvoorbeeld: Stel: Voor een bepaalde klinische vraag X vind je geen antwoord in de richtlijnen: Kunnen we hier vanuit andere bronnen (zoals artikel in de Journal Club) een antwoord formuleren?
1.3. Registratiegegevens uit de praktijk (niet
voor alle onderwerpen - raadpleeg de tabel!):
In het werkelijke leven kan je voor een volgende LOK-bijeenkomst al
afspreken dat iedereen tegen dan gedurende bijvoorbeeld twee weken
gegevens registreert over een bepaald onderwerp. “Hoe dient een probleem
zich aan? Wat is het beleid?...”
Voor de huidige LOK-oefening vragen we dat jullie (álle vier of
vijf!) op de volgende stageplaats prospectief diagnostische of
behandelingsaspecten over het onderwerp registreren. Voor minder frequente
problemen kan je via het elelectronisch medisch dossier ook retrospectief
tewerk gaan. De bedoeling is dat op basis hiervan bijvoorbeeld
kan gediscussieerd worden over de praktische haalbaarheid van bepaalde
aanbevelingen.
Deze opdracht is verplicht en telt ook mee voor de evaluatie!
1.4. Voorbereiden van het interactief proces.
Een LOK-bijeenkomst is een bijscholing voor en door “peers”. Het concept
staat en valt dus met de interactie tussen de verschillende deelnemers. Er
zijn verschillende methodieken mogelijk om de interactie te vergroten:
1.5. Opstellen van één A4-pagina met de kernboodschappen over
jullie onderwerp. VERPLICHT uit te delen na de
presentatie!
Geen uitgebreide teksten of kopies van guidelines. Deze worden toch niet
gelezen. Slechts 1 A4-tje met daarop de essentie,
wat is extreem belangrijk om te onthouden als huisarts, met een aantal
links en referenties om meer te weten te komen. Indien van toepassing is
het ook verplicht om hierin een formulariumselectie
(welke geneesmiddelen met welke dosis voor hoelang op
basis van de beoordeling over effectiviteit, geschiktheid, veiligheid en
prijs) op te nemen, naar analogie met de tutorials
farmacotherapie van de masteropleiding.
2. Begeleiden van de LOK-bijeenkomst.
Nog enkele raadgevingen:
-probeer structuur te houden met een overzichtelijke (niet teveel
informatie samenproppen!) powerpointpresentatie
-betrek iedereen bij de discussie
-bewaak de tijd
Tijdens deze oefening zal een observator van de vakgroep aanwezig zijn. Deze LOK-oefening telt voor de eindevaluatie (5 punten voor inhoud (= correcte info?; relevante info voor de eerste lijn?; evidence-based?); 3 punten voor vorm; 2 punten voor de kernboodschappen met formularium).
Veel succes,