Journal Club

 

Deze webpagina is bedoeld als leidraad voor studenten van het A-blok die kiezen voor piste B.

Vooraleer te starten met de critical appraisal van een artikel:

  1. Vraag na welke medestudent met jou wil meewerken om het artikel te duiden. Let op! Je mag dit ook alleen doen, maar misschien is het leuker met twee.
  2. Stuur een mailtje naar t.poelman@ugent.be waarin je aangeeft dat je een artikel wenst te duiden. Geef ook de naam door van de medestudent die wil meewerken (in cc).
  3. Je/jullie zal/zullen twee artikels toegestuurd krijgen.
  4. Laat via e-mail weten welk artikel je/jullie wenst/wensen te bespreken.

Bespreek daarna op een systematische manier samen met jouw medestudent het artikel volgens acht stappen:

Noteer de voornaamste bevindingen in een sjabloon.

Stap 1: Probeer het artikel vooreerst te situeren binnen het onderzoeksdomein.

Stap 2: Geef meer details over alle componenten van de onderzoeksvraag.

Voor interventioneel onderzoek is het belangrijk om de onderzoeksvraag uit te drukken als PICO-vraag:

P
aantal geïncludeerde patiënten, gemiddelde leeftijd, relevante patiëntkenmerken (zoals eerste-of tweede/derdelijnspopulatie; comorbiditeit,...), exclusiecriteria
I
de behandeling (posologie,…) of de indextest (afhankelijk van het type onderzoek)
C
(eventueel) de alternatieve behandeling (posologie,…) of de referentietest (afhankelijk van het type onderzoek)
O
primaire en secundaire uitkomstmaten

Een PICO-vraag sluit meteen goed aan bij de praktijk. Meer uitleg over het nut van een PICO als hulpmiddel bij het zoeken en becommentariëren van literatuur zie: PICO-oefening.

Stap 3: Bepaal het belang, de relevantie, de context van de onderzoeksvraag.

De "Introduction" en sommige paragrafen van de "Discussion" van het artikel kunnen hierbij inspirerend werken.

Bijvoorbeeld: “Wat is de prevalentie/incidentie van dit probleem in de huisartsenpraktijk?” OF “Bestaat er over dit probleem een richtlijn voor huisartsen (EBM Practice Net, Domus Medica, NHG-standaarden ) en wat zegt deze richtlijn over dit onderwerp?”

Stap 4: Beschrijf de studie.

Naar analogie met de manier waarop we een casus voorstellen (standaardbeschrijving van de patiënt (bvb. een gezonde man van 75 jaar) en van de hoofdklacht (bvb. pijn op de borst)) proberen we het opzet van de studie op een gestandaardiseerde manier te beschrijven:

- observationeel onderzoek

- interventioneel onderzoek

- systematische review/meta-analyse

Stap 5: Stel enkele kritische vragen over de methodologische zwaktes en sterktes (interne validiteit) van deze studie?

Het is hierbij vooral belangrijk om aandacht te hebben voor methodologische fouten die het resultaat beïnvloed hebben, die dus voor bias gezorgd hebben. Verdwaal dus niet in het statistisch gedeelte van de studie! Onthou: ‘‘Statistics are a tool while study methods rule!’’

Geef gefundeerde kritiek op:

Stap 6: Vat de belangrijkste resultaten samen en vraag je af of ze een antwoord geven op de onderzoeksvraag.

Geef vooreerst de resultaten op de primaire uitkomstmaat.

Geef eventueel ook de resultaten van enkele relevante secundaire uitkomstmaten.

Wanneer je de resultaten geeft, vermeldt dan steeds (indien aanwezig in de oorspronkelijke publicatie) het betrouwbaarheidsinterval en eventueel ook de p-waarde. Een resultaat dat niet gecontroleerd werd met een statistische toets heeft eigenlijk geen waarde, aangezien men de statistische significantie niet kan controleren.

Op de website vind je meer uitleg over de uitdrukking van resultaten in diagnostisch onderzoek, observationeel onderzoek (cohortonderzoek, case-control onderzoek) en interventioneel onderzoek (RCT, meta-analyse).

Belangrijk is om te beseffen dat een statistisch significant resultaat niet altijd klinisch relevant is!

Bijvoorbeeld: Er is een statistisch significante daling van de mortaliteit maar uit de absolute cijfers blijkt dat de NNT meer dan 500 en de NNH slechts 420 bedraagt…

Het is dus zeer belangrijk om in deze stap goed af te wegen of de voordelen van een behandeling opwegen tegen de eventuele nadelen!

Zie ook: methodologisch artikel in Minerva.

Stap 7: Kunnen de resultaten toegepast worden op de huisartspraktijk (externe validiteit)?

Met andere woorden: "Zijn de patiënten (zowel in- als exclusiecriteria zijn bepalend) of de setting niet te verschillend van de huisartspraktijk om de bevindingen van deze studie in de eerste lijn te gebruiken?"

In deze stap komt de wisselwerking tussen de arts als wetenschapper en de arts als clinicus het duidelijkst aan bod!

Terug naar het begin van deze pagina